Thursday, July 18, 2013

"ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ လာရာႏွင့္ လားရာ"


 ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ပတ္သက္၍ လက္တေလာ အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္းျဖစ္ေနခဲ့ေသာ အေရးတစ္ခုမွာ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ အေျခခ်ရန္ၾကဳိးစားေနၾကေသာ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ တစ္ျပည္နယ္သား ရုိဟင္ဂ်ာမ်ား အေျခခ်ရန္ၾကဳိးစားေနျခင္းသည္ ပုံမွန္အားျဖင့္ ဆုိရလွ်င္ သားမံကမၻာတစ္၀န္းတြင္ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိေသာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးက အျခားတစ္မ်ဳိး၏ နယ္ပယ္တြင္ က်ဴးေၾကာ္၀င္ေရာက္ရန္ ႀကဳိးပန္းမႈသာျဖစ္မည္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိက်ဴးေၾကာ္၀င္ေရာက္ရန္ ၾကဳိးပန္းေနသူမ်ားက အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္ေနျပီး ေဒသခံရခုိင္မ်ားက ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္ေနျခင္းက ဤအေရးကုိ ပုိ၍ ၾကီးထြားေစျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဘာသာေရးႏွင့္ အလ်ဥ္းသက္ဆုိင္မႈမရွိေသာ ပဋိပကၡတစ္ခုကုိ ဘာသာေရးအေရာင္ ဆုိးေပးလုိက္သည္။
          ျမန္မာျပည္အတြင္းသုိ႔ တုိင္းတစ္ပါးလူမ်ဳိးတစ္စုက က်ဴးေၾကာ္၀င္ေရာက္ရန္ ၾကဳိးပမ္းမႈတစ္ခုကုိ ေဒသံလူမ်ဳိးစုက ဆန္႔က်င္ေနျခင္းသည္ ႏုိင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရးတြင္ အႀကဳံး၀င္ေသာ လူတုိင္းလူတုိင္း မိမိစိတ္ၾကဳိက္ ဘာသာတရားကုိ ကုိးကြယ္ႏုိင္ခြင့္အား ေစာဒကတက္ တုိက္ခုိက္ေနျခင္း မဟုတ္သည့္အခ်က္ကုိ ဖုံးကြယ္၍ ဘာသာျခင္း ရန္ေဆာင္ေနၾကသည့္ အေနသုိ႔ မေရာက္သင့္ဘဲ ေရာက္ရွိေနသည့္အတြက္ ထုိအခ်က္ ကြဲျပားရန္လုိအပ္သည္ဟု ထင္ပါသည္။
          ျမန္မာျပည္မွ ထြက္ေျပးလာပါသည္ဆုိေသာ ရုိဟင္ဂ်ာမ်ားကို အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ ငံျဖစ္ေသာ အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံက အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံက လက္ခံထားမႈမ်ား ရွိသည္ဟုု ဆုိသည္။ မွန္သည္။ 
          အင္ဒုိနီးရွားသမၼတ ဆူဆီလုိဘန္ဘမ္းယူဒုိယူႏုိ သည္ ႏုိင္ငံမဲ့ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ကုိ ေထာက္ခံပါသည္ဟု လူသိရွင္ၾကား ေျပာခဲ့ေသာ္လည္း အာဏာပုိင္မ်ားက လုိလုိလားလား ၾကဳိဆုိမႈ မရွိေခ်။ အိမ္နီးျခင္း မူဆလင္ႏုိင္ငံပင္ျဖစ္ေသာ မေလးရွားႏုိင္ငံက ၄င္းတုိ႔ ကမ္းဘက္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္လာသည့္ ရုိဟင္ဂ်ာ ဒုကၡသည္မ်ားကုိ လက္ခံႏုိင္သည့္ အတုိင္းအတာ ေက်ာ္လြန္ေနသည္ဟု ဆုိသလုိ ထုိအေတာအတြင္း ရုိဟင္ဂ်ာ (၂၀၀၀) မွ် ဆုိက္ေရာက္လာခဲ့သည့္ အျဖစ္ကုိ ခံရေသာ ထုိင္းကလည္း ယင္းတုိ႔ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ား လွ်ံေနျပီျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထက္တုိး လက္မခံႏုိင္ပါေၾကာင္း ျငင္းဆန္ထားခဲ့ျပီး ျဖစ္သည္။
          ထုိသုိ႔ ဘာသာတူႏုိင္ငံမ်ားကပင္ ႏုိင္ငံသားအျဖစ္ လက္မခံႏုိင္ေသာ ရုိဟင္ဂ်ာမ်ားကုိ ဘာသာမတူ ျမန္မာႏုိင္ငံအား လက္ခံအေျခခ်ခြင့္ ေပးပါဟု ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဘန္ကီမြန္းက ေတာင္းဆုိျခင္းက အေတာ္ပင္ မဆီမဆုိင္ လက္ပံသား ဓားႏွင့္ခ်ဳိင္သည့္ အေနေရာက္သည္ဟု ဆုိႏုိင္သည္။ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔၏ မူလဇာတိကုိ သမုိင္းေနာက္ေၾကာင္းျပန္ လွည့္ၾကည့္ပါလွ်င္ ထုိမဆီမဆုိင္ အနားမွာေရာက္ရွိေန၍ စက္ကြင္းမလြတ္ျဖစ္ေနရသည့္ အေနအထားကုိ ေတြ႕ႏုိင္သည္။
          ကာလီလာရာမန္က့ဲသုိ႔ေသာ ရုိဟင္ဂ်ာ သမုိင္းပညာရွင္ အခ်ဳိ႕က ရုိဟင္ဂ်ာဟူေသာ အမည္သည္ ေအဒီ ရွစ္ရာစုႏွစ္ကာလက ရမ္းၿဗဲကၽြန္းအနီးတြင္ ပ်က္ခဲ့ေသာ သေဘၤာေပၚ၌ ပါရွိခဲ့ေသာ အာရပ္ကုန္သည္မ်ားတြင္ အရင္းခံျဖစ္သည္ဟု ဆုိသည္။ ထုိသေဘၤာပ်က္ ကမ္းတင္ အာရပ္ကုန္သည္မ်ားကုိ ရခုိင္ဘုရင္က ကြပ္မ်က္ေစေသာအခါ တြင္ ယင္းတုိ႔က ယင္းတုိ႔ဘာသာစကားျဖင့္ ရာမ္မာဟု ေအာ္ဟစ္ဘုရားတခဲ့ၾကသည္။ ယင္းေၾကာင့္ သူတုိ႔ကုိ ရာမ္ဟန္းဟုေခၚတြင္ခဲ့ျပီး ကာလေရြ႕လ်ားေသာအခါ ရုိဟန္အသြင္ေျပာင္းျပီး ေနာက္ဆုံး ရုိဟင္ဂ်ာျဖစ္လာသည္ဟု ဆုိသည္။
          အာရာကန္ မြတ္ဆလင္ ကြန္ဖရင့္၏ ဥကၠ႒ေဟာင္းျဖစ္ခဲ့သူ ဂ်ာဟီရဒ္ဒင္အာမက္ ႏွင့္ အတြင္းေရးမွဴးျဖစ္ခဲ့သူ နာဆီအာအာမက္တုိ႔ကမူ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔သည္ အာဖကန္နစၥတန္ ရာမ္ဟာလူမ်ဳိးမွ ဆင္းသက္လာသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆုိသည္။
          ဦးခင္ေမာင္ေစာ ကဲ့သုိ႔ေသာ ျမန္မာသမုိင္းပညာရွင္မ်ားကမူ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မတုိင္ခင္ ကာလအထိ ရုိင္ဟင္ဂ်ာဟူေသာအမည္ အသုံးအႏႈံး မရွိခဲ့ဟု ဆုိသည္။ အျခားသမုိင္းသုေတသီ တစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒါက္တာ ေမာ့စ္ေဖာင္ကမူ ၿဗိတိသွ်တုိ႔ ေကာက္ခဲ့ေသာ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ လူဦးေရစစ္တမ္းတြင္ ရုိဟင္ဂ်ာဟူေသာ အသုံးအႏႈံးမရွိခဲ့ဟု ဆုိသည္။ ရုိဟင္ဂ်ာဟူေသာအမည္သည္ ကုိလုိနီေခတ္က ရခုိင္ေဒသသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာခံသည့္ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိး မ်ား၏ မ်ဳိးဆက္မ်ားက ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ စတင္ဖန္တီးခဲ့ေသာ အမည္ျဖစ္သည္ဟု သမုိင္းပညာရွင္ ဦးေအးခ်မ္းက ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ျမန္မာ့သမုိင္း မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ရုိဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိးမ်ားဟု အလွ်ဥ္းမရွိခဲ့ဟုလည္း သူက ျဖည့္စြပ္ေျပာၾကားထားသည္။ ရုိဟင္ဂ်ာဟူေသာ စကားလုံးကုိ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္တြင္ အာဘူဂမ္ဖာ ဆုိသူက ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ ထုတ္ေ၀သည့္ ဂါးဒီးယမ္းသတင္းစာသုိ႔ ေရးသားသည့္ စာမူတစ္ခုတြင္ စတင္ တီထြင္ အသုံးျပဳခဲ့သည္ဟု ဦးေအးခ်မ္းက ဆုိသည္။
          ရုိဟင္ဂ်ာဘာသာစကားသည္လည္း အင္ဒုိ၊ ဥေရာပ၊ ဘာသာစကားၾကီး၏ လက္ခြဲတစ္ခုျဖစ္ေသာ အင္ဒုိ- အာရီယန္ ဘာသာစကားမွ ဆင္းသက္လာျပီး ျမန္မာျပည္ႏွင့္ နယ္စပ္ျခင္းထိေနသည့္ ဘဂၤလာေဒ့ရွ္ ႏုိင္ငံ၏ ေတာင္ဘတ္ပုိင္းတြင္ ေျပာဆုိေသာ စစ္တေကာင္းဘာသာစကားႏွင့္ ယွက္ႏြယ္ေနသည္ဟု ဆုိသည္။ သမုိင္းပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးသန္းျမင့္ဦးက မူ ေအာက္ပါအတုိင္းေရးသားထားသည္။
           (၂၀) ရာစုအစတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ အိႏၵိယလူမ်ဳိးမ်ား တစ္ႏွစ္လွ်င္ ႏွစ္သိန္းခြဲထပ္မနည္းေသာ အေရအတြက္ျဖင့္ လာေရာက္ေနခဲ့ၾကသည္။ ထုိအေရအတြက္သည္ တစ္စိမ့္စိမ့္ ျမင့္တက္သြားခဲ့ျပီး ၁၉၂၇ ခုႏွစ္ အထြတ္အထိပ္ေရာက္သည့္ ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ နယ္ေျမေျပာင္းေရႊ႕ ေရာက္လာသည့္ အေရအတြက္မွာ ၄၈၀၀၀၀ မွ် ရွိလာခဲ့သည္။

          ၁၉၂၇ ခုႏွစ္ ကာလေရာက္ေသာအခါတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အၾကီးဆုံးၿမဳိ႕မ်ားျဖစ္ေသာ ရန္ကုန္၊ စစ္ေတြ၊ ပုသိမ္၊ ေမာ္လၿမဳိင္တုိ႔တြင္ အိႏၵိယလူမ်ဳိးတုိ႔က ေဒသခံလူဦးေရထက္ မ်ားျပားေနခဲ့ျပီး ျဖစ္သည္။
          နယ္ေျမေျပာင္းဂယက္သည္ လူဦးေရ သိပ္သည္းမႈ နည္းပါးသည့္ ျပည္နယ္တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ေသာ ရခုိင္တြင္ ပုိ၍ ျပင္းထန္ခဲ့သည္။ ရခုိင္မ်ားႏွင့္ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ မတည့္အတူေန အေျခအေနမွ ဆင့္ပြား ျဖစ္ထြန္းႏုိင္သည့္ ေရရွည္ အၾကဳိးဆက္ျပႆနာ အလားအလာကုိ သတိခ်ပ္မိေသာ ၿဗိတိသွ်အာဏာပုိင္မ်ားသည္ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ ေျခခ်မႈကိစၥကုိ ဆန္းစစ္ရန္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ဂ်ိမ္းစစ္အက္စတာႏွင့္ ဦးတင္ထြန္း ဦးေဆာင္ေသာ အထူးစုံစမ္းေရး ေကာ္မရွင္တစ္ခု ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ နယ္စပ္ကုိ လုံၿခဳံေအာင္ ပိတ္ဆုိ႔ပစ္ရန္ ေကာ္မရွင္က အၾကံျပဳခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဒုတိယကမ႓ာစစ္ ျဖစ္ပြားလာရာ ျဗိတိသွ်တုိ႔လည္း ရခုိင္ျပည္နယ္မွ ဆုတ္ခြါေသာအခါတြင္ ထုိစစ္ဆင္လာသည့္ ဂ်န္တုိ႔ ေရွ႕ၾကားခံဇုန္ျဖစ္ေစရန္ ရခုိင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပုိင္းရွိ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ကုိ လက္ႏွက္တပ္ဆင္ေပးခဲ့သည္။
          ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔သည္ ျဗိတိသွ်တုိ႔ထံမွ လက္နက္မ်ား ရရွိေသာအခါ ဂ်ပန္တုိ႔ကုိ ခုခံတုိက္ခုိက္ျခင္း ျပဳရမည့္အစား ရခုိင္ရြာမ်ားကုိ ရွင္းလင္းေခ်မႈန္းျပစ္ရန္ ၾကဳိးစားခဲ့သည္ သမုိင္းပညာရွင္ ဦးေအးခ်မ္းက ေရးသားခဲ့သည္။
          ဂ်ပန္တုိ႔သည္ ရုိဟင္ဂ်ာ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကုိ မုဒိန္းက်င့္ သတ္ျဖတ္ ညွဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္မႈျပဳခဲ့သည္။ ထုိကာလအတြင္း၌ ရုိဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိး ၂၂၀၀၀ ခန္႔ နယ္စပ္ကုိ ျဖတ္ေက်ာ္၍ ဘဂၤလာေဒသသုိ႔ ၀င္ေျပးခဲ့ၾကည္သည္။ ရုိဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိး ၄၀၀၀၀ ခန္႔ လည္း စစ္တေကာင္းသုိ႔ ေျပးခဲ့ၾကသည္။
          ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ရခုိင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္းတြင္ ဂ်ီဟက္ လႈပ္ရွားမႈ ျပဳလုပ္ရန္ ေထာက္ခံခဲ့ေသာ ရုိဟင္ဂ်ာ အၾကီးအကဲမ်ားသည္ မူဂ်ာဟစ္ပါတီကုိ တီေထာင္ခဲ့သည္။ မူဂ်ာဟစ္ပါတီ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ မြတ္ဆလင္ ကုိမင္းကုိခ်င္း ႏုိင္ငံ တည္ေထာက္ေရးပင္ျဖစ္သည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတုိင္ခင္ကာလတြင္ ယင္းတုိ႔ လြန္စြာ လႈပ္ရွားခဲ့ေသာ္လည္း ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္ အစုိးရတက္လာျပိးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀) ကာလတစ္ေလ်ာက္တြင္ ထုိမူဂ်ာဟစ္မ်ားကုိ စစ္ဆင္မႈ ျပဳခဲ့သည္။ ယင္းစစ္ဆင္ေရးမ်ားတြင္ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္က ဆင္ႏႊဲခဲ့ေသာ နဂါးမင္းစစ္ဆင္ေရးမွာ အထင္ရွားဆုံးျဖစ္သည္။ ထုိစစ္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ဘဂၤလာေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံသုိ႔ ရုိဟင္ဂ်ာမ်ားစြာ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကသည္။ ဘဂၤလာေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံအျပင္ ပါကစၥတန္ႏုိင္ငံသုိ႔လည္း မ်ားစြာ ေျပးခဲ့ၾကသည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေခါင္ေသာေဒသတြင္ မူဂ်ာဟီဒင္မ်ား(အစၥလာမ္စစ္ေသြးၾကြမ်ား) လႈပ္ရွာေနဆဲဟု ဆုိသည္။
          အာရပ္တုိ႔၏ ရုိရာပုံျမင္မ်ားစြာတြင္ အထူးထင္ရွားေသာ ပုံျပင္တစ္ပုဒ္ ရွိသည္။ ယင္းသည္ကား အကာလ ညအေမွာင္တြင္ အျပင္ဘတ္၌ ရာသီဥတု ျပင္းထန္လြန္း၍ ေႏြးေထြးေသာ ရြက္ျဖင္တည္အိမ္ေလးတြင္ ေခါင္းေလးဘဲသြင္း၍ ခုိပါရေစဟု ေတာင္းဆုိခဲ့သည့္ ကုလားအုပ္ ဇာတ္ပင္ျဖစ္သည္။ ေခါင္းမသည္ ပုခုံး၊ ပုခုံးမွသည္ တစ္ကုိယ္လုံးအထိ တေျဖးေျဖး အခြင့္အေရးယူ တုိး၀င္ျပီး တဲအိမ္ရွင္ကုိ အျပင္သုိ႔ ကန္ထုတ္လုိက္သည့္ အျဖစ္ကုိ လူတုိင္း သိမည္ဟု ထင္ပါသည္။
          ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔တြင္ ဤသုိ႔ေသာ သေဘာထားႏွင့္ ခံယူခ်က္ ရွိေလပါေသာေၾကာင့္ အတိတ္သမုိင္းက ျပေနေသာအခါတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ထုိသူတုိ႔ကုိ မည္သည့္ေနရာမွာ ေနရာခ် သုိ႔မဟုတ္ မည္သည့္အရပ္သုိ႔ ပုိ႔ရမည္နည္း။
          ကမ႓ာတစ္ခုလုံးက အလုိမရွိဆုံးဟု ဆုိညႊန္းေသာ ရုိဟင္ဂ်ာတုိ႔ကုိ ျမန္မာတုိ႔က ဖ်ာခင္ေပးရန္ကား……..အေလးအနက္ စဥ္းစားစရာ ကိစၥတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။
          မင္းပုိင္။
          အတြဲ (၁) အမွတ္(၄၂) လူထုပုံရိပ္ သတင္းဂ်ာနယ္ စာမ်က္ႏွာ ၃၅ မွ မင္းပုိင္၏ေဆာင္းပါးကုိ ကူးယူေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.